5 tips för att prestera på LÄS och ELF på Högskoleprovet
Den verbala delen kan vara klurig. Här är våra 5 bästa tips för LÄS och ELF.
Den verbala delen kan vara klurig. Här är våra 5 bästa tips för LÄS och ELF.
Den verbala delen på högskoleprovet är klurig för många. Har man haft turen att få med sig ett stort ordförråd hemifrån eller andra miljöer man befunnit sig i har man ofta en fördel. Långt ifrån alla har den erfarenheten, och då känns den verbala delen ofta extra klurig!
Jag skrev 2.0 på den verbala delen i våras, och utifrån mina erfarenheter skulle jag vilja dela med mig av några av mina tips för LÄS och ELF.
Här kommer mina 5 tips:
Trevlig läsning!
OK, som du säkert redan vet: För att lyckas på LÄS och ELF behöver du ha läsvana. Jag tror att många ger sig på att försöka läsa komplicerade texter som de inte är intresserade av. En bättre taktik är att försöka hitta något som man verkligen vill sätta sig in i. Finns det något område du alltid velat veta mer om? Försök att hitta detta och kom sen igång med läsandet. Du behöver bli duktig på att sluka information, och det är lättare om du är intresserad av det du läser. Se det som en chans att fördjupa dig inom något du är intresserad av.
Att vara intresserad av det man läser är också en bra attityd att ha med sig när man pluggar LÄS och ELF på gamla prov. Är du intresserad av texten kommer du att försöka förstå vad den vill säga, och då blir det lättare att svara på frågorna sen! (Många provtexter är faktiskt i sig väldigt intressanta)
Så mitt tips är att läsa det du är intresserad av, för då läser du mer och är mer uppmärksam. Och när du väl gör gamla LÄS och ELF-uppgifter: läs med intresse!
Du kan komma igång nu med plugget på app.hpappen.se
Det finns en viss struktur i texterna på provet. Oftast hittar du svaren på frågorna i turordning i texten och därför är den en god idé att leta på första halvan av texten för första frågan och sen fortsätta framåt. Detta gäller inte alltid, men är definitivt ett återkommande mönster. På slutet kan det komma en helhetsfråga som frågar vad texten övergripande handlar om, och då behöver man givetvis ta hela texten i beaktande.
När det gäller vilken ordning man skall göra saker så gillar jag personligen att läsa texten först, innan jag går på frågorna. Jag tycker det stör läsningen om jag först tittar på frågorna och sen skall försöka tänka på att hitta svaren på frågorna medans jag läser. Läser jag först igenom texten har jag kontexten som behövs för att snabbt förstå och leta reda på rätt svar på frågorna. Tänk dock på att inte fastna i texten, utan gå i så fall vidare utan att fullt förstå. Kanske klarar du att svara på frågorna utan just den biten av texten, eller så kommer du tillbaka när du läst frågorna och gör ett nytt försök.
Hitta din struktur och ta dig an texterna på ett strukturerat sätt, så ökar du din effektivitet.
Låt oss nu fokusera på svarsalternativen. I de flesta fall är de rätta svaren nyanserade och ej drastiskt uttryckta. Därför att det viktigt att få en känsla för när ett svarsalternativ är alltför drastiskt uttryckt. Ta ett exempel från mars 2021 från en text som heter Talande träd:
Fråga: I texten diskuteras om träd kan ha känsel och hörsel. Vilken tycks vara Peter Wohllebens inställning i frågan?
Svarsalternativ:
A Att det är obekräftat av forskningen men ändå sannolikt.
B Att det är fastslaget av vetenskapen och avgörande för trädens överlevnad.
C Att det är nedtystat av skogsbolagen men på väg att nå allmän kännedom.
D Att det är allmänt erkänt och lika uppenbart som i djurriket.
Alternativ D säger i princip att Peter tycker att det är lika uppenbart att träd kan höra som att djur kan höra, och dessutom att detta skulle vara allmänt erkänt (hur många känner man som tycker så liksom?). Sådana drastiska påstående kan i allmänhet strykas direkt.
Vi hittar faktiskt en annan överdrift här också som inte är lika tydlig, nämligen alternativ B. Här påstås att det skulle vara fastslaget av vetenskapen att träd har känsel och hörsel, vilket borde få oss att rygga tillbaka lite. Mer troligt är att artikeln diskuterar möjligheter till detta, snarare än att det är fastslaget. Andra delen av påståendet är att det är avgörande för trädens överlevnad, vilket också är lite att ta i. Alternativ B innehåller alltså två ganska drastiska påståenden som gör det mindre troligt som rätt svarsalternativ.
Jämför det med den betydligt mer nyanserade tonen i alternativ A. Här sägs det att även om det är obekräftat av forskningen att träd har hörsel och känsel, så är Peters inviduella uppfattning att det är sannolikt. Låter förnuftigt!
Lär dig att leta efter den lite mer nyanserade tonen i svarsalternativen, så kommer det att göra dig mer träffsäker och snabbare på LÄS och ELF.
I linje med förra punkten så kan man hålla utkik efter absoluta påståenden. Kolla till exempel denna fråga från högskoleprovet mars 2021 och texten Rent mjöl i påsen:
Fråga: Vad innebär begreppet ”konspirativt tänkande”, om man utgår från texten?
Svarsalternativ:
A Att i princip alla misstänks vara skyldiga tills motsatsen bevisats.
B Att en hotbild alltid bygger på en oändlig mängd triviala iakttagelser.
C Att saker tenderar att tolkas som bekräftelser på en förutbestämd uppfattning.
D Att övervakning alltid sker utifrån enkla uppfattningar om ”gott” och ”ont”.
Ser du vilket svarsalternativ som är mer nyanserat här? “Tenderar” är inte ett lika absolut ord som “alla” och “alltid”. Ofta beskriver texterna mer komplexa verkligheter där saker tenderar, indikerar, påvisar osv. snarare än mer absoluta termer. Detta gäller självklart inte alltid ( :D ), men kan vara bra att ha med i tänket. I detta fall leder det oss till att välja C som rätt svar, till och med innan vi ens läst texten (vilket vi dock borde göra såklart).
Det är inte alltid man känner att man hittar rätt svar. Då gäller det att snabbt komma vidare i tänket. Ibland kan det hjälpa att skifta tänket mot att hitta vad som är fel med svarsalternativen istället. Kanske kan du hitta hur det som sägs i svarsalternativet går emot texten på något sätt. Kan du eliminera svarsalternativ så har du denna sannolikhetsstatistiken för dig:
0 eliminerade alternativ -> 25% sannolikhet för rätt svar
1 eliminerade alternativ -> 33% sannolikhet för rätt svar
2 eliminerade alternativ -> 50% sannolikhet för rätt svar
3 eliminerade alternativ -> 100% sannolikhet för rätt svar
Förutsatt att det är en korrekt eliminering förstås. Hur gör man då? Jo, om du till exempel hittar information i texten som inte stämmer med ett svarsalternativ kan du stryka detta alternativ. Det vanligaste är att du inte kan hitta något konkret stöd för ett svarsalternativ i texten. Stryk då detta. Andra alternativ som du ofta kan stryka är till exempel svar som låter extrema, är politiskt inkorrekta eller alltför drastiga och överdrivna.
Det finns såklart mycket mer man kan tänka på. Det viktigaste är att komma igång med träningen av gamla LÄS och ELF-uppgifter så att man får in vanan att lösa dessa.
Exakt detta kan du göra med HP-appen, en webbapp där man kan plugga inför provet. Här finns det dessutom många bra förklaringar du kan ta del av.
Kom igång och plugga gratis här: app.hpappen.se
Gå gärna med i vår Discord. Där kan du chatta med oss och ställa frågor om uppgifter du kämpar med, så skall vi försöka svara.
Lycka till med plugget!
// Magnus från teamet på HP-appen.